Cheese Valley: Kaas op de kaart

Vijftien internationale journalisten waren afgelopen dagen te gast in onder andere onze gemeente om de Cheese Valley (Bodegraven-Reeuwijk, Woerden, Krimpenerwaard en Gouda) te ontdekken. De journalisten, uit Duitsland, België, Engeland, Italië en Spanje, brachten gisteren in dat kader een bezoek aan Brouwerij/Brouwcafé De Molen en Kaasboerderij De Graaf in Bodegraven. Verder bezochten zij het gloednieuwe Kaaspakhuis in Woerden, diverse kaasboeren in de Krimpenerwaard en de Goudse Waag.




Over de Cheese Valley
De productie van kaas is onlosmakelijk verbonden met het Groene Hart van Holland. Zo is deze streek de bakermat van de Goudse kaas. De vier Groene Hart-gemeenten zijn een samenwerking aangegaan om kaas uit het gebied te promoten en zij hebben dit verder uitgewerkt.
Dit initiatief is gestart met een bijeenkomst met stakeholders: Kaas Koppen bij elkaar. Hier zijn kaasboeren, kaasproducenten, kaashandelaren, organisatoren van kaasmarkten etc. uit de hele regio aan de slag gegaan met één missie: kaas op de kaart! Een goede stap naar meer samenwerking in het Groene Hart, zodat toeristen en afnemers nu en in de toekomst weten dat je voor kaas de Cheese Valley moet bezoeken in het Groene Hart van Holland.

Het authentieke verhaal
Op deze brainstormdag kwam duidelijk naar voren dat veel partijen versnipperd bezig zijn om het lokale verhaal van gras en koe tot kaas te vertellen. Daardoor is het regionale kaasverhaal nog te weinig bekend en bovendien onvoldoende verbonden met elkaar. Een gemiste kans volgens alle stakeholders, want zoals een aanwezige op de brainstormdag opmerkte: “Op meerdere plaatsen in Nederland wordt kaas gemaakt en over kaas gesproken, maar het authentieke verhaal komt uit deze regio!”
Naar aanleiding van de succesvolle brainstormdag ‘Kaas op de kaart’ willen de betrokken gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard en Woerden hun samenwerking voortzetten. Naast de gemeenten schuiven ook diverse stakeholders aan om het waardevolle project een vervolg te geven. Gezamenlijk gaan zij aan de slag om Cheese Valley op de kaart te zetten met aansprekende activiteiten en projecten.

 
Foto’s: de journalisten te gast op kaasboerderij De Graaf (Twitter/ J.L. van den Heuvel)

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank