Cijfers burgerpeiling bekend

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk vindt het contact met inwoners belangrijk. Daarom vraagt de gemeente via een burgerpeiling aan inwoners hoe tevreden zij zijn. In het najaar van 2016 is dit onderzoek uitgevoerd. Inwoners gaven de gemeente een 6,3. In 2014 kreeg de gemeente een 6. Ervaringen met het Klantcontactcentrum en de website worden als bijzonder positief ervaren door de inzenders van de enquête.




Resultaten

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is steeds meer in contact met inwoners. Onderzoeken als burgerpeilingen helpen om een veelzijdig beeld te krijgen hoe inwoners denken over de gemeente. 459 inwoners namen de moeite om het onderzoek in te vullen. Ze kregen vragen over het woon- en leefklimaat, de relatie met de gemeente, de gemeentelijke dienstverlening en over zorg en welzijn. Als totale waardering gaven de respondenten een voldoende (6,3). Een iets hoger cijfer dan twee jaar daarvoor.

blanking vanuit de gemeente. Wethouder Laura Leijendekkers: “Natuurlijk wil je liever gemiddeld minstens een 7 scoren, maar het onderzoek voelt als een bevestiging dat we op de goede weg zijn. We waarderen de inbreng van inwoners en het onderzoek geeft ons inzicht in de vervolgstappen die we kunnen zetten om de dienstverlening te verbeteren. Als wethouder op het gebied van dienstverlening blijf ik me inzetten voor een nog betere service die aansluit bij de wensen van de inwoners en ondernemers ”. Met behulp van een actieplan wordt de bestaande aanpak uitgebreid. Zo wordt er nog meer ingezet op dienstverlening op maat en worden bijvoorbeeld reisdocumenten binnenkort aan huis bezorgd.

 

Gelukkige en gezonde inwoners
In het onderzoek werd gevraagd naar het geluk van inwoners. Inwoners gaven hun leven (7,7) en hun gezondheid (7,6) een ruime voldoende. Ook geeft slechts 1% van de respondenten aan zich eenzaam te voelen. Een groot aandeel van de respondenten is actief in het vrijwilligers­werk (70%).

Verder blijken voorzieningen goed vindbaar voor de mensen die dat nodig hebben en is 78% van de respondenten tevreden met zorgvoorzieningen.

 

Goed wonen

Uit het onderzoek blijkt dat in totaal 30% van de respondenten vindt dat de leefbaarheid van de buurt achteruit is gegaan. Toch is er over het geheel genomen wel grote tevredenheid over de leefbaarheid in de buurt. Daarbij worden het wonen (97%), het groen in de buurt (76%) en de nabijheid van voorzieningen voor de dagelijkse boodschappen (78%) goed gewaardeerd. De gemeente had al aandacht voor het onderhoud van de leefomgeving. In samenspraak met inwoners is daarvoor een onderhoudsplan gemaakt dat 14 juni aan de gemeenteraad wordt gepresenteerd. De verbetering van de leefomgeving via dat plan gebeurt in samenwerking met inwoners.

 

Ondernemersklimaat
Voor de eerste keer werd er naast de burgerpeiling ook een peiling onder ondernemers gehouden. Het onderzoek was met 68 respondenten niet representatief genoeg. Toch leveren ook deze resultaten inzichten op. De inzenders zijn enthousiast over de bereikbaarheid met de auto (7,4), bevoorrading en het transport (7,5). Het openbaar vervoer (5,6) en parkeren (6,1) scoren minder goed. De ondernemers hechten belang aan een verbetering van de parkeergelegenheid en van de kwaliteit en verzorging van de openbare ruimte. Het ondernemersklimaat (6,9) en het daarvoor belangrijke woon- en leefklimaat scoren een ruime voldoende (7,4). De gemeente heeft recent een team ‘relatiebeheer’ opgericht en richt zich op het intensiveren van de samenwerking met ondernemers.

 

Vervolgacties

Mede gebaseerd op de peilingen is er een actieplan dienstverlening & participatie opgesteld. Over de uitvoering van dit actieplan gaan wij met de gemeenteraad en de dorpsoverleggen in gesprek. Ook gaan wij op zoek naar methodes van peilen die passen bij de werkwijze van onze organisatie en die ons direct inzicht geven in de gebruikerservaringen. Over de relatie van de inwoners met de gemeente gaan we met focusgroepen in gesprek.

Meer inzicht in de resultaten

Bij de receptie van het klantcontactcentrum in het Evertshuis en in het gemeentehuis in Bodegraven ligt een inkijkexemplaar voor u klaar.

Bron: Gemeente

 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

Geef een reactie