Green_apple

Column: Veilig trainen met overgewicht, hoe doe je dat?

 

Fitness is het beste wapen tegen overgewicht. Door het sporten maak je namelijk meer spierweefsel aan en dat zorgt dat je stofwisseling sneller gaat. Daardoor verbrand je meer energie – ook op momenten dat je niet sport – en val je makkelijker af. Wil je weten waar je op moet letten als je sport met overgewicht? Lees de volgende tips:

  • Train je hele lichaam en doe bijvoorbeeld niet alleen buikspieroefeningen. Zo krijg je namelijk geen strakke buik en zeker geen strak lichaam.
  • De kwaliteit van je spierweefsel verbeteren door een intensieve krachtraining is zinvoller dan alleen een cardiotraining doen..
  • Het beste resultaat haal je door een krachtraining te combineren met een cardiotraining. Combineer recreatief bewegen met het trainen van uithoudingsvermogen en spieren.
  • Doe je een korte, zeer intensieve cardiotraining? Je wist het wellicht niet maar het geeft meer resultaat wanneer je zo’n training langer en met een relatief lage intensiteit doet. Je verhoogt zo je vetverbranding, en dat effect houdt nog aan tot 48 uur na het sporten. Daarbij is deze trainingsvorm zeer veilig.
  • Probeer zoveel mogelijk met een sportmaatje te fitnessen of naar bepaalde lessen te gaan. Dat motiveert de meeste mensen meer.
  • Laat de verhouding in je lichaam tussen spieren en vet, en je buikomvang af en toe meten. Zo kun je je maten vergelijken en bijhouden wat het resultaat is.
  • Probeer buiten het fitnessen ook minder ongezonde calorieën in te nemen dan je verbruikt, door gezonder te gaan eten en drinken.
  • Maaltijdvervangers zijn niet zonder risico. Laat je dus goed adviseren met betrekking tot (het veranderen van) je voeding.
  • Probeer te achterhalen waarom je aangekomen bent. Overgewicht is vaak een symptoom van een ander probleem. Als je die oorzaak kent, kun je het probleem gerichter aanpakken. Zo is het mogelijk dat je bent aangekomen doordat je bepaalde medicijnen gebruikt. Of ben je meer gaan eten doordat je niet lekker in je vel zit? Het komt ook vaak voor dat iemand minder gaat bewegen als hij een andere, drukkere baan krijgt. Of misschien vind je het moeilijk om de juiste keuzes te maken met betrekking tot je voeding. Laat je adviseren door een gediplomeerde leefstijlcoach.

 

Door: Kim de Vor & Christa Belt

 




There are no comments

Add yours