Nieuwe schoolmoestuin officieel geopend bij Willibrordschool in Bodegraven

De Willibrordschool in Bodegraven heeft donderdag 25 juni officieel haar nieuwe schoolmoestuin geopend. In het bijzijn van de leerlingen van groep 5 en 6, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen werd de tuin feestelijk in gebruik genomen. De moestuin moet uitgroeien tot een plek waar kinderen niet alleen leren hoe groenten en bloemen groeien, maar ook samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en de natuur van dichtbij ervaren.




Leren buiten het klaslokaal

Directrice Wil Nicolaas sprak vooraf de aanwezigen toe en stond stil bij de betekenis van de nieuwe moestuin voor de school. “Deze moestuin is veel meer dan een plek waar groenten en bloemen groeien. Het wordt een leeromgeving waar nieuwsgierigheid, verantwoordelijkheid, vriendschap en plezier kunnen groeien. Hier leren kinderen niet alleen over de natuur, maar ook van elkaar.”

Volgens de directrice krijgen de leerlingen van groep 6 een belangrijke rol bij het onderhouden van de tuin. Samen met de leerkrachten en onder begeleiding van moestuincoach Sandy Zwaan gaan zij ervoor zorgen dat de moestuin een blijvende plek binnen de school krijgt.

Zoals directrice Wil Nicolaas het samenvatte: “Deze moestuin gaat niet alleen over planten en oogsten, maar vooral over samen groeien en samen bloeien.”

blank

Officiële opening door wethouder

Na de toespraak verrichtte wethouder Robin Kersbergen de officiële opening van de moestuin, die is aangelegd bij de noodlokalen op het water. Hij moedigde de kinderen aan om vooral veel gebruik te maken van de nieuwe buitenruimte. “Mooi om dit met elkaar te mogen doen en ontdekken in de moestuin. Jullie gaan hier van alles leren én straks ook eten uit jullie eigen moestuin, gewoon bij jullie eigen school.”

blank

Vier jaar voorbereiding

Een bijzonder woord van dank ging uit naar moestuincoach Sandy Zwaan, die zich al jarenlang inzet voor het project. Zij keek met trots terug op de ontwikkeling. “Vier jaar geleden zijn we hiermee begonnen en kijk eens wat er nu staat. Daar ben ik ontzettend trots op. Het is prachtig om dit samen met de Willibrordschool te mogen doen.”

Ook Ap Quist werd tijdens de opening in het zonnetje gezet. Dankzij zijn ontwerp zijn de tijdelijke noodlokalen voorzien van natuurgerichte bestickering, waardoor de lokalen en de moestuin visueel één geheel vormen.

blank

Advertentie

blank

blank

blank

blank