Strooiwagens in de zomer??

Een bijzonder fenomeen: vrijdag rijden er zoutstrooiwagens door de gemeente. Niet vanwege de vorst, logischerwijs. Met de huidige extreme zomerse temperaturen wordt er zout gestrooid om asfaltwegdek te beschermen tegen de hitte.




Hitte heeft invloed op asfalt

Op warme dagen kan de temperatuur van het wegdek flink oplopen. Vooral nieuw asfalt wordt dan zachter en gaat ‘zweten’. Hierdoor wordt het oppervlak plakkerig en rijdt het verkeer de weg kapot.

Waar wordt er gestrooid?

Het gaat vooral om industrieterreinen – vanwege het zwaardere verkeer – en om bochten, kruisingen en drukke rotondes op asfaltwegen.

Waarom strooien we zout?

Om schade aan het asfalt te voorkomen, strooit de gemeente op sommige locaties zout. Het zout trekt vocht uit de lucht aan, waardoor het asfalt een beetje afkoelt en minder plakkerig wordt. Dat voorkomt dat het zachte wegdek wordt beschadigd door het verkeer. Door te strooien beschermen we dus het wegdek en voorkomen we extra onderhoudskosten.

Advertentie

blank

blank

blank

blank