Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 heeft de Bodegraafse Ondernemers Vereniging (BOV) vijf speerpunten gepresenteerd die volgens de vereniging van cruciaal belang zijn voor een toekomstbestendig ondernemersklimaat in Bodegraven. De BOV roept politieke partijen op om deze thema’s nadrukkelijk mee te nemen in hun verkiezingsprogramma’s.
1. Bereikbaarheid
De BOV benadrukt het belang van goede bereikbaarheid van zowel winkelgebieden als bedrijventerreinen, met name per auto. Bodegraven wordt door velen gezien als een ‘boodschappendorp’ en trekt ook toeristen aan, bijvoorbeeld van vakantieparken. Voor ondernemers is het van groot belang dat consumenten met de auto dichtbij hun winkel kunnen komen. Bij eerdere werkzaamheden aan de centrumbrug ervaarden ondernemers de impact van afsluitingen voor gemotoriseerd verkeer. De BOV pleit dan ook voor duidelijke keuzes ten aanzien van bereikbaarheid, zodat winkelen in Bodegraven aantrekkelijk blijft.
2. Parkeren
Door de transformatie van panden in het centrum tot woonruimte is de parkeerdruk in het dorp fors toegenomen. De BOV maakt zich al jaren hard voor het creëren van extra parkeerruimte aan de rand van het centrum. De vereniging ziet niets in plannen om parkeerruimte op te offeren, en roept de politiek op om knopen door te hakken. Concrete voorstellen zijn vaak al aangedragen, maar sneuvelen te vaak op politieke verdeeldheid of kosten. “Er is geen geld” mag volgens de BOV geen standaardantwoord blijven.
3. Veiligheid
Een gezellig en leefbaar winkelcentrum valt of staat met een gevoel van veiligheid. De BOV maakt zich zorgen over toenemende overlast door groepen jongeren en pleit voor cameratoezicht, duidelijke handhaving en uitbreiding van het verbod op alcohol- en drugsgebruik in de openbare ruimte. Ook ondermijnende criminaliteit moet beter worden aangepakt. Bezoekers moeten zich veilig voelen én winkeliers moeten zonder angst hun werk kunnen doen.
4. Centrumplan
Tien jaar na de oplevering van het Centrumvisieplan is het volgens de BOV tijd om dit plan nieuw leven in te blazen. De ondernemersvereniging wil dat ook nieuwe plannen – zoals de Mobiliteitsvisie – duidelijk maken hoe het centrum aantrekkelijk en toekomstbestendig blijft. Verpaupering van winkelstraten en leegstand moeten worden aangepakt met concrete maatregelen en investeringen. Ook vraagt de BOV aandacht voor een uniforme uitstraling van het centrum, zodat bezoekers een verzorgde en herkenbare winkelervaring hebben.
5. Evenementen
Tot slot benadrukt de BOV het belang van levendigheid in het dorp. Activiteiten en evenementen zorgen voor reuring en stimuleren de lokale economie. De BOV wil dan ook nauwer samenwerken met partijen zoals het Evertshuis en bijvoorbeeld het CCB om jaarlijks terugkerende evenementen – zoals de Najaarsmarkt – te behouden en uit te bouwen. Initiatieven zoals een midzomeravondmarkt, braderie of winkeliersfeest zijn volgens de BOV waardevolle toevoegingen die de aantrekkelijkheid van Bodegraven versterken.