Alert blijven op veiligheid, vanuit gemeente én inwoners

blank

De Groene Hart Rekenkamer heeft recent het veiligheidsbeleid van Bodegraven-Reeuwijk onderzocht. Daaruit blijkt dat de gemeente de veiligheid goed en pragmatisch regelt, zo kon burgemeester Christiaan van der Kamp in de vergadering Algemene Commissie van vorige week woensdag toelichten. “Het kan echter op sommige vlakken wat scherper, mede omdat er nieuwe vormen van criminaliteit zijn, zoals computercriminaliteit en ondermijning van het gezag door criminelen. Ook woninginbraken, diefstallen, overvallen en overlast blijven om aandacht vragen. Ik roep inwoners op voorvallen altijd bij de politie te melden. Dit geeft het meest getrouwe beeld van de veiligheid in onze gemeente en helpt ons ook om het nieuwe veiligheidsbeleid zo accuraat mogelijk op te stellen.”

Burgemeester Van der Kamp is als portefeuillehouder voor openbare orde en veiligheid tevreden met de uitkomsten van het onderzoek door de Groene Hart Rekenkamer, waarbij het bureau Landelijke Expertisegroep Veiligheidspercepties (LEV) het gemeentelijk veiligheidsbeleid tegen het licht heeft gehouden. Op veel punten wordt voldaan aan de normen die de LEV hanteert. Op andere punten wordt ten dele voldaan en zijn er aanbevelingen. Van der Kamp: “Met name de wisselwerking met de gemeenteraad kan scherper. Dat willen wij in het nieuwe veiligheidsbeleid oppakken, zodat de raad beter in positie komt als het om veiligheid van inwoners gaat.”

Aantal woninginbraken daalt

Over die inwoners gesproken: uit een eerdere enquête van het Digitaal Inwonerspanel blijkt dat de respondenten Bodegraven-Reeuwijk in het algemeen een veilige gemeente voelen om in te wonen en werken. Dat is ook de visie van de burgemeester: “We hebben wat moeilijke jaren achter de rug, met onder andere veel woninginbraken en enkele plofkraken, maar de cijfers laten zien dat het aantal woninginbraken stevig daalt; van zo’n 10 à 12 inbraken op duizend woningen per jaar naar zo’n 5 à 6 in 2019. Hoopvol, maar zeker geen reden om achterover te leunen. We zullen alert moeten blijven op veiligheid, vanuit de gemeente én vanuit de inwoners. Dat laatste gebeurt ook. Zie de inspanningen van wijkteams om woningen beter te beschermen tegen inbraken en de diverse buurt-Apps. Of zie de ‘tentgesprekken’ in de dorpen en wijken met discussies over veiligheidsonderwerpen. We hebben samen als inwoners en gemeente belangrijke stappen kunnen zetten om de veiligheid en het gevoel van veiligheid in onze dorpen te verhogen.”

Grote slagkracht

Het gevoel van veiligheid is volgens Van der Kamp een complex fenomeen. “Neem het aantal wijkagenten en BOA’s. Na de fusie tussen Bodegraven en Reeuwijk hadden wij voor onze fusiegemeente 2,5 wijkagent en 1 BOA. Nu wij sinds een aantal jaren deel uitmaken van het Team Gouda – officieel Team Gouda en Bodegraven-Reeuwijk – hebben wij alleen al voor onze gemeente 6 wijkagenten en 3 BOA’s aan het werk. En door de bundeling is er een grote slagkracht wanneer er veel politie-inzet wordt gevraagd. Je praat over een team met zo’n 130 medewerkers. De politieagenten zijn er ook snel ter plekke als ze worden opgeroepen. Ik ben bijzonder content met deze goede samenwerking. Ik hoor echter ook van inwoners dat ze met het verdwijnen van de politiebureaus in Bodegraven en Reeuwijk-Brug het gevoel hebben dat er minder politie is en dat de dienstverlening is verminderd. Ik kan in dit verband echt benadrukken dat inwoners de politieagenten misschien niet zien, maar dat ze er wel zijn! Om de politie en ons team Veiligheid goed te kunnen vinden, hebben wij in de Huizen van Alles informatiepanelen opgehangen. Een paar jaar geleden hebben wij op verzoek van inwoners ook een informatieblad voor de meterkast verspreid. Er zijn ook regelmatig spreekuren door de politie en in het Evertshuis kan men aangifte doen.”

Zorgen

Er zijn zorgen bij Van der Kamp omdat er veel vacatures bij de politie zijn en er nog veel nieuwe politieagenten moeten worden opgeleid. “Het zal wellicht tot 2026 duren voordat de capaciteit op orde is, met name de recherchecapaciteit. Want het is voor iedereen frustrerend dat inwoners aangifte doen en dat er geen rechercheurs zijn om daar een vervolg aan te geven. Dit ligt gelukkig gunstiger bij de snel groeiende computercriminaliteit. In Den Haag zit een team dat net als wij graag horen of inwoners geconfronteerd worden met vormen van cybercrime. Je kunt wellicht niet elk geval van phishing berichten op computer/telefoon of hackpoging van bedrijven onderzoeken, maar als er patronen te ontdekken zijn, kan zo’n team gericht actie ondernemen. Het is frappant hoe snel deze vorm van criminaliteit groeit, ook binnen onze gemeente. We zitten inmiddels op 1200 aangiften per jaar in Bodegraven-Reeuwijk. En dan zal niet iedereen een aangifte doen, omdat men zich schaamt dat men zo makkelijk in de val is gelopen.”

Goed startpunt

De burgemeester vindt het belangrijk dat inwoners melding doen van alle voorvallen die veiligheid en criminaliteit betreffen. “We kunnen via onze enquête onder inwoners en zo’n rapport van de Rekenkamer denken dat wij veiligheid behoorlijk goed op orde hebben – en dat is ook écht zo – maar ik wil niet dat wij de teugels laten vieren. Juist omdat onderwerpen als veiligheidsbeleving en criminaliteit dagelijkse kost in onze samenleving zijn. In dit verband hebben alle medewerkers en bestuurders van de gemeente onlangs trainingen gevolgd om alert te kunnen reageren op veiligheidsaspecten die u en mij kunnen treffen. Beschouw mijn oproep aan inwoners om melding te maken van voorvallen als een goed startpunt voor het nieuwe veiligheidsbeleid dat het college samen met de gemeenteraad dit jaar wil vormgeven.”

Veiligheidsbeleid herzien

Het gemeentelijk veiligheidsbeleid is in 2017 voor het laatst geactualiseerd. Burgemeester Van der Kamp: “Toen hebben wij in een aantal A4-tjes de speerpunten van veiligheid opgeschreven. Daarvoor was er een boekwerk van circa 80 pagina’s waarin alles vermeld stond, maar we wilden op een aantal terreinen flinke vooruitgang boeken. We legden de focus onder andere op (1) fysieke veiligheid van mensen, onder andere bij calamiteiten, (2) het terugdringen van woninginbraken, (3) goede communicatie met inwoners en partijen en (4) een weerbare samenleving waarbij burgers ook zelf het veiligheidsniveau bepalen. Besef dat wanneer je zulke troep als drugs koopt, je ook bijdraagt aan de onveiligheid van de samenleving. Deze aspecten komen ongetwijfeld terug in het nieuwe gemeentelijke veiligheidsbeleid, evenals zaken als cybercriminaliteit, ondermijning van het gezag en vermenging van onderwereld en bovenwereld. Wij willen als gemeente een adequaat beleid opstellen en daar ook de juiste uitvoering aan geven. Helpt u mee door voorvallen te melden bij politie en Veiligheidsteam?”

Stabiliteit bij psychische stoornissen

Eén van de grootste zorgen van de burgemeester is de situatie wanneer mensen met psychische problemen voor overlast zorgen. “We zien een toename van deze problematiek, mede omdat er niet voldoende tijdelijke opvangplekken zijn om deze mensen even uit de thuissituatie te halen en een stabiele, rustige omgeving te bieden. Ik zou heel graag bijvoorbeeld in regioverband aan zo’n opvangplek werken. Maar die hebben we nu niet. Vanzelfsprekend komen wij meteen in actie bij zo’n situatie van overlast, maar dat is vaak uiterst moeizaam. Het zou mooi zijn als we een tijdelijke stabiele omgeving zouden kunnen creëren, juist ook uit oogpunt van veiligheid voor betrokkenen, hulpverleners en directe woonomgeving.” 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank