In de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is vrijdag 31 oktober 2025 een gezamenlijke controle uitgevoerd bij meerdere horecazaken. Daarbij is onder meer gekeken naar vergunningen, (brand)veiligheid, elektra en de algemene staat van de panden.
Aan de actie deden verschillende partijen mee: de gemeente en haar handhavers, de Omgevingsdienst Midden-Holland, de politie en netbeheerder Stedin. Door samen op pad te gaan, kunnen signalen sneller worden opgepakt en kan beter worden toegezien op een veilige en betrouwbare omgeving voor zowel ondernemers als bezoekers.
Uit de controle bleek dat de meeste horecabedrijven hun zaken goed op orde hebben. Bij enkele locaties werden kleinere overtredingen vastgesteld. Het ging onder andere om het ontbreken van goedgekeurde blusmiddelen, mankementen in de meterkast, een horecavergunning die niet volledig klopte en enkele bouwtechnisch onveilige situaties. Waar mogelijk kregen ondernemers direct advies om de verbeterpunten snel aan te pakken.
De gemeente laat weten dat deze gezamenlijke controles een belangrijk middel zijn om misstanden vroegtijdig te signaleren en zo nodig aan te pakken. Dat gebeurt niet alleen bij horeca, maar ook op bedrijventerreinen en in het buitengebied. Jaarlijks worden ongeveer vijf van dit soort integrale controles gehouden. Daarmee wordt gewerkt aan de veiligheid in de gemeente – soms zichtbaar op straat, soms vooral achter de schermen.







