D66 Zuid-Holland: Reiziger de dupe van blijvende problemen bij Qbuzz

blank

Het openbaar vervoer in Zuid-Holland-Noord blijft niet op orde sinds Qbuzz de concessie uitvoert. In gemeenten in het concessiegebied, waaronder Bodegraven-Reeuwijk, kan het niet anders dan dat het vertrouwen in de busdienst sterk is afgenomen. D66-Statenlid Lisanne van Damme luidt namens D66 de noodklok: ‘De reiziger betaalt de prijs voor structurele problemen waar geen zicht is op een snelle oplossing.

blank


D66 maakt zich al langere tijd zorgen over de situatie. Terwijl het openbaar vervoer juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zou moeten zijn, merken inwoners van gemeenten als Bodegraven-Reeuwijk juist het tegenovergestelde. ‘Mensen melden uitval, vertragingen, bussen die verkeerd rijden en gemiste aansluitingen. Het OV hoort een zekerheid te zijn, geen gokspel,’ aldus Van Damme.

blank

Verbeterplannen blijven achter – reizigers merken weinig van sancties

Hoewel Qbuzz boetes kreeg opgelegd, zijn de prestaties in de praktijk niet verbeterd. Door personeelstekorten en eerdere leveringsproblemen van bussen is de dienstregeling in veel plaatsen onvoldoende. In sommige gebieden van de provincie, zoals Leiden, Katwijk en Noordwijk, wordt er nu zelfs in de dienstverlening geschrapt.

Volgens Van Damme is het probleem niet dat er géén plannen zijn, maar dat de plannen die er zijn te weinig oplossen. ‘De ambitie is er op papier, maar in de praktijk merken reizigers daar weinig van. Het is goed dat de provincie druk zet, maar er moet meer gebeuren. Hierbij hoort ook dat we als provincie goed terugkijken naar de selectie van Qbuzz als vervoerder.’


Zuid-Hollandse reizigers moeten op de bus kunnen vertrouwen

In februari nam Provinciale Staten al een motie aan die concrete verbeteringen eiste, maar de uitvoering daarvan verloopt traag. ‘Inwoners van bijvoorbeeld de gemeente Bodegraven-Reeuwijk kunnen hun afspraken of werk simpelweg niet halen omdat de bus niet komt. Dat is geen incident meer, dat is een structureel probleem,’ stelt Van Damme.

D66 pleit ervoor om de opbrengsten van de opgelegde boetes terug te laten vloeien naar de reiziger. Bijvoorbeeld in de vorm van extra ondersteuning of vervangende oplossingen in de zwaarst getroffen gebieden. ‘Dat boetegeld van Qbuzz moet terug naar de mensen die het meeste last hebben gehad – zoals in Bodegraven-Reeuwijk.’
 
Lokale D66 Bodegraven-Reeuwijks fractievoorzitter Bas Otting heeft wel een idee waar het boetegeld aan besteed kan worden: ‘Dat boetegeld van Qbuzz moet direct terug naar de gedupeerde reizigers in Bodegraven-Reeuwijk. Denk bijvoorbeeld aan een compensatieregeling voor reizigers, of investeer het in pop-up buurtbussen op de meest getroffen lijnen totdat de dienstverlening écht op orde is.’

Voor D66 is het essentieel dat alle dorpen en steden goed bereikbaar blijven. De provincie mag wat D66 betreft geen genoegen nemen met minimale service. ‘We willen een provincie waarin het OV een aantrekkelijk, betrouwbaar en duurzaam alternatief is voor iedereen,’ zegt Van Damme. ‘Het vertrouwen van reizigers is te kostbaar om te verspelen. En dat vertrouwen herstellen begint met een bus die op tijd rijdt.’


Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank