Fietsactie 2021 succesvol, resultaten overhandigd aan College

“Vijf jaar geleden hebben wij een oproep gedaan aan onze inwoners om fietsknelpunten te melden.” aldus Jan Vergeer, fractievoorzitter van het CDA. De resultaten werden aangeboden aan de wethouder en burgemeester, en er werd een fietsplan opgesteld. Nu, vijf jaar later, besloot het College om het fietsplan te ‘updaten’. “Dat was voor ons de aanleiding de handschoenen aan te trekken en [opnieuw] knelpunten te verzamelen.” Inwoners en wijkteams konden input geven voor gevaarlijke plekken om met de fiets te komen in de gemeente. “Dat liep storm.” Maar liefst 100 personen reageerden, met in totaal 300 suggesties. Op woensdag 26 mei 2021 handigde Jan Vergeer de resultaten over aan het College.




Jan Vergeer zet zich al lange tijd in voor veilig fietsen in de gemeente. Waarom dit hem zo trekt? “Voor mij staat de fiets symbool voor hetgeen ik in de politiek en samenleving belangrijk vind: bewegen, gezondheid, sporten, duurzaamheid, in contact staan met elkaar. Dat komt samen in het fietsen.” Ook noemt hij het belang van de fiets voor zowel kinderen als ouderen.

In de 300 suggesties van inwoners zitten “veel dubbelingen, […] dat zorgt er ook voor dat wij inzicht krijgen in welk knelpunt vaak voorkomt.” aldus Vergeer. Dit leidde tot een zogenaamde ’top 5′ van meest genoemde fietsknelpunten.

Top 5 fietsknelpunten

1. Kluifrotonde

“Op nummer één staat de Kluifrotonde, dat stond die vijf jaar geleden ook al.” Fietsers moeten er de N11 oversteken. Het is ingewikkeld deze oversteek meteen te verbouwen, omdat onderhoud en renovatie daar onder het gezag van de provincie valt. Samenwerking is dus van belang. “Ik hoop dat die in het fietsplan een prominente plek krijgt, en dat die in het college de aanleiding geeft om de druk in de provincie op te voeren.”

 2. N458 (tussen rotonde Broekveldselaan en Burgemeester Kremerweg)

“Op nummer twee staat ook een provinciale weg, het stukje weg tussen de pannekoekenboerderij [bij de manege] en het evenemententerrein”, waar ook wel de Vakantiespelen gehouden worden. “Als je richting het dorp fietst moet je bij de manage de weg oversteken, en op weg naar het evenemententerrein moet je weer in een nauwe bocht oversteken. De suggestie die we hebben gekregen is: ‘is het niet mogelijk om het fietspad door te laten lopen aan de rechterkant van de weg?’

3. Oversteek Nieuwdorperweg / Reeuwijkse Randweg

“Het ligt er nog niet heel erg lang, maar alle overstekingen van deze weg komen regelmatig terug in de knelpunten. Dat komt ook omdat de snelheid hoog is, en er weinig voorzieningen zijn om over te steken en er weinig maatregelen genomen zijn om de auto’s langzamer te laten rijden.” Ook noemt Vergeer de tunnel onder de A12 waar steeds auto’s onder vandaan komen, wat leidt tot onoverzichtelijkheid.

4. Kruispunt Groene Kruislaan / Groendijck

“In Driebruggen hebben ze een nieuwe wijk gebouwd, ‘V0or de brug’.” Dat omvat “80 woningen met veel jonge gezinnen. De wijk is prachtig aangelegd, maar op de Groendijck wordt hard gereden. Het is niet duidelijk voor automobilisten dat er vanuit de zijweg nog verkeer [zoals fietsers] aankomt, automobilisten worden er niet op gewezen.” Ook “moet je kijken of de snelheid uit het verkeer gehaald kan worden.”

5. Overhangend groen

Tot slot staat op de vijfde plek een fenomeen dat door heel de gemeente heen voorkomt. “De mededeling komt vooral uit de buitengebieden; het plassengebied, de Meije, maar ook het jaagpaadje langs De Rijn tussen Bodegraven en Nieuwerbrug. Aan de ene kant zijn het heggen en hagen van inwoners die over de weg heen gaan hangen; en anderzijds is overhangend groen ook bermen die niet gemaaid zijn, wat ver over het fietspad heen hangt.” Dit kan ertoe leiden dat verkeersdeelnemers elkaar niet goed kunnen zien, of uitwijken op de weg.

‘Wat betekent dit voor de fietser?’

Voor Vergeer zelf bestond er nog een extra conclusie naar aanleiding van de resultaten. “Dat we kennelijk niet goed in staat zijn als gemeente om bij de aanleg van nieuwe weggen in te schatten: ‘wat betekent dit voor de fietser?’ Dat zie je bijvoorbeeld bij de Reeuwijkse Randweg die er nog niet zo lang ligt, bij het project in Nieuwerbrug en in Bodegraven de oversteek van Weideveld naar de Broekveldselaan. Daar moeten we iets mee als gemeente.”

Reacties

“Het mooiste compliment wat ik heb gekregen is van een inwoner die aangaf: ‘ik doe nooit mee aan politieke vragen of acties; maar ik zie dat jullie de afgelopen jaren resultaten hebben bereikt; dus ik wil mijn knelpunt ook meegeven.’ Dat vind ik heel mooi” aldus Vergeer. Een voorbeeld van zo’n verbouwing? “De Broekveldselaan waar de fietsers echt de voorrang hebben gekregen en niet bij elke rotonde hoeven te stoppen voor de auto’s.”

“De bal ligt nu bij het College, die maken het fietsplan. Dat zullen we nauwgezet volgen; zowel de voortgang als inhoud. De afgelopen jaren hebben we ons ingezet om de fietsveiligheid onder de aandacht te brengen, en dat zullen we blijven doen.”

Bekijk hier de volledige lijst van de knelpunten, die is overhandigd aan het college van burgemeester en wethouders:

Lijst knelpunten

Door: Anne van Schothorst

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank