Het Vogelnest stapt De Kunstweken binnen

Je weet dat het geen normale maandagmorgen is als de rode loper voor je uitgerold ligt en je door een schilderijlijst de school binnenstapt. De leerlingen van Het Vogelnest liepen vanmorgen zo de school binnen als symbolische opening van De Kunstweken. De komende drie weken staan in het teken van kunst en beeldende vorming. Per twee klassen staat  er één kunstenaar in de hoofdrol. Voor groep 1 en 2 is dat Kandinsky, voor groep 3 en 4 Andy Warhol, groep 4 en 5 behandelt Keith Haring, groep 6 Miro en groep 7 en 8 Picasso.  Extra bijzonder is dat ook de peuterspeelgroep meedoet. Zij zullen aan de slag gaan met Mondriaan. Er wordt eerst kennis gemaakt met ‘de kunstenaar’ en in de teken- en technieklessen krijgen ze uitdagende opdrachten, ondersteund met het lesmateriaal van De Kunstweken.




“We gaan aan de slag met verschillende materialen en technieken. In groep 4 en 5 gaan we bijvoorbeeld zelf op een palet de basiskleuren mengen en opzetten. Maar tegelijkertijd vragen we dezelfde leerlingen om een potloodtekening te maken in de stijl van de kunstenaar die centraal staat. Door dit zelf te doen, maken de leerlingen echt kennis met hoe kunst ontstaat en wat het effect is van materiaal en techniekgebruik. Natuurlijk worden ze ook gevraagd een mening over het resulataat te vormen, want wat voor de één mooi is, is dat voor de ander niet” licht juf Trudy nader toe. 

Het Vogelnest gaat nog een stapje verder dan de door De Kunstweken beschikbare lesstof. De schilderijlijst waardoor de leerlingen naar binnen kwamen is hier een voorbeeld, en deze komt later in het project nog een keer terug. Ook hangen er door de hele school ‘kunstkreten’. Dit alles is bedacht om de fantasie te prikkelen zodat ieder kind zijn of haar innerlijke kunstenaar leert kennen.

Uiteindelijk maken alle leerlingen een tekening/ schilderij die online wordt geëxposeerd in een persoonlijk museum. Zo kan het kunstwerk worden gedeeld met familie, vrienden en andere geïnteresseerden en in de museumshop kunnen allerlei leuke spulletjes besteld worden, bedrukt met het kunstwerk van de leerling. Zo kan oma koffie drinken uit de koffiemok met de Mondriaantekening van haar kleinzoon en papa werken op de muismat van de Picasso van zijn dochter. 

Met de deelname aan het project De Kunstweken en de verkopen uit het gepersonaliseerde museum van de leerlingen wordt Het Jeugdfonds Sport en Cultuur ondersteund. Dit fonds maakt het mogelijk dat kinderen uit minder vermogende gezinnen ook lessen op kunst- en cultuurgebied kunnen volgen. 

Ingezonden bericht

 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank