Quint Langerak: “Hamsteren niet nodig, steun lokale (horeca)ondernemers”

Het zijn enorm drukke tijden voor de supermarkten. Zo ook bij de JUMBO vestigingen in Bodegraven. Wij spreken eigenaar Quint Langerak over de situatie. 




Klanten en omzet

“Het is sinds vorige week donderdagmiddag een drukte van jewelste bij ons in de supermarkten. Dit naar aanleiding van de persconferentie van Premier Rutte. Er was daarna een piek waar te nemen in het aantal klanten. De omzet was zelfs hoger dan bij Kerst: de afgelopen week draaiden wij een goede Kerstweek qua omzet. Dat is niet voor te stellen in de maand maart. We zagen het niet aankomen van te voren” aldus Langerak.

“Vrijdag 13 maart was ‘by far’ de beste omzetdag. Zaterdag vlakte het iets af, dat kwam door minder voorraad. Er werd op TV gezegd: ‘stop met hamsteren’. We dachten dat mensen hier ook gehoor aan zouden geven, maar niets is minder waar. Het toiletpapier vloog de schappen uit met als gevolg dat alles binnen ‘no time’ was uitverkocht.”

Wat doen jullie tegen het hamsteren?

Quint sluit zich aan bij de stelling dat hamsteren niet nodig is. “Het maakt het voor de supermarkten alleen maar lastiger om de producten in de winkel te krijgen. We proberen de klant duidelijk te maken dat er voldoende is. Brood, pasta, toiletpapier; dit zijn productgroepen waarbij mensen hamster-neigingen krijgen. Voor toiletpapier geldt nu: één pak per klant. Voor broden is een regel van maximaal drie broden per klant. Het is namelijk elke dag op en we kunnen hier niet ’tegenaan bestellen’. We worden elke dag bevoorraad, Jumbo Raadhuisplein zelfs meerdere keren per dag. De Distributiecentra kunnen het niet bijbenen. Het aantal auto’s en mensen staat onder druk waardoor het gebeurt dat niet alles op tijd wordt geleverd of überhaupt richting de supermarkten komt. De vrachttijd is leidend.” 

Medewerkers

“We hebben extra medewerkers opgeroepen om de vrachten te verwerken. Ik ben nu mega trots op ons team dat deze situatie doorstaat. Onze medewerkers werken volgens de maatregelen van het RIVM.” vertelt Langerak. “In de avond zijn er meer vulploeg-medewerkers. De scholen zijn dicht, dus de studenten hebben meer tijd om te werken. Het probleem lost zichzelf ook min of meer hierdoor op. Er zijn medewerkers die moeite hebben met opvang van hun kinderen, maar de medewerkers ruilen qua werktijden onderling met elkaar. Het verbindt ook weer!”

Maatregelen in de supermarkt

“Er hangen briefjes in de winkel om de klanten te informeren. Hier staan de maatregelen op die wij landelijk opvolgen. We maken de handscanners na elke gebruikte ronde van de klant schoon. Dit was voorheen alleen eens per dag. Het is een extra service die we graag uitvoeren.” 

BOV

Quint Langerak, ook de nieuwe voorzitter van de BOV, vindt de situatie voor de ondernemers schrijnend. “Ik vind het ook vreselijk voor de horeca-collega’s. Zij moeten gewoon drie weken dicht en dat betekent: geen omzet. Ik hoop dat iedereen gehoor gaat geven aan de oproep om de ondernemer te steunen. Er zijn partijen die nu gaan bezorgen en hopelijk op die manier de omzet gaan draaien.” Wordt er gejuicht om de hoge omzet? “Nee, ik vind het veel erger wat er gebeurt met de horeca-collega’s. Steun de horeca ondernemers door eten te bestellen.” 

“Vanuit de BOV-gedachte zou ik zeggen: koop juist lokaal om elkaar te helpen in deze moeilijke tijden.” 

 

 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank