Weer een stap verder met veilig fietsen

blank

De fietsveiligheid in Bodegraven-Reeuwijk gaat merkbaar vooruit. Zo zijn er in Bodegraven rode fietssuggestiestroken aangebracht op de Spoorlaan en de Doortocht en is er op de Groendijck in Waarder nu een geleiding tussen de rijbaan en het fietspad. CDA Bodegraven-Reeuwijk, al enkele jaren de grote aanjager van verbetering van de fietsveiligheid, is blij met deze concrete stappen.

blank


Verbeterplan

In 2017 overhandigde CDA-fractievoorzitter Jan Vergeer het verbeterplan ‘Veilig Fietsen’ aan het college, met daarin de veertig grootste fietsknelpunten binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Sindsdien zijn verschillende knelpunten aangepakt. Naast het aanpakken van de Spoorlaan, de Doortocht en de Groendijck kwam er bijvoorbeeld ook nieuw asfalt op het fietspad langs de Burgemeester Kremerweg, is de kruising Oud Bodegraafseweg – Stationsweg – Nassaustraat opnieuw ingericht en is de Buitenkerk opgeknapt.

Vergeer concludeert tevreden dat naar aanleiding van het CDA-plan de veiligheid van fietsers een steeds belangrijker uitgangspunt is bij de herinrichting en het onderhoud van wegen. “Fietsen is gezond, fietsen is duurzaam en fietsen is voor alle leeftijden. Zeker voor onze kinderen, en senioren voor wie de fiets veelal nog het enige vervoersmiddel is om mobiel te blijven, moeten we zorgen dat fietsen ook veilig is. Juist daarom hebben we ons als CDA de afgelopen maanden ook met succes  hard gemaakt voor behoud van het fietspad langs de Raadhuisweg en de Zoutmansweg in Reeuwijk-Brug.”

Voorrang Broekveldselaan

De tweede helft van dit jaar zal de voorrangssituatie op de rotondes van de Broekveldselaan worden aangepast. Fietsers op het  fietspad langs de gehele Broekveldselaan krijgen voorrang, hiermee wordt uitvoering gegeven aan een van de belangrijkste fiets-speerpunten van het lokale CDA. “Door fietsers voorrang te geven, stimuleer je het fietsgebruik en de veiligheid. Met het aanleggen van een verhoogd fietspad wordt daarnaast de snelheid uit het autoverkeer gehaald op het moment dat zij de bebouwde kom binnenrijden” aldus Vergeer. Ook het verbeteren van de situatie op de Tempeldijk en de Schinkeldijk staat voor 2019 nog op de planning.

Knelpunt

Het grootste fietsknelpunt binnen Bodegraven-Reeuwijk blijft voor het CDA echter de oversteek van de oprit van de N11, de zogenaamde Kluifrotonde. Het college is met het bestuur van de provincie in gesprek over mogelijke oplossingen voor deze oversteek. Vergeer maant het college hierbij tot spoed: “het gaat een keer verschrikkelijk mis op deze oversteek, er moet hier echt iets veranderen!”

Ingezonden bericht

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank