Stand van zaken Raadhuisweg/Zoutmansweg

De Raadhuisweg/Zoutmansweg wordt opnieuw ingericht. De dorpsroute van Reeuwijk-Brug wordt aantrekkelijker en overzichtelijker. Tot aan de herinrichting die begin 2021 gepland staat, doen we proeven en nemen we maatregelen op de Raadhuisweg/Zoutmansweg om de snelheid terug te brengen en het aantal voertuigen te verminderen.

Uitslag proefmaatregel eenrichtingsverkeer Goudsestraatweg

In december 2019 hebben we een proef gedaan met het instellen van eenrichtingsverkeer op de Goudsestraatweg (op het gedeelte tussen de rotonde Oude Tol en de aansluiting met de A12). Het doel was om route onaantrekkelijker te maken waardoor het aantal voertuigen vermindert. Vervolgens hebben we begin dit jaar via het digitale inwonerspanel Reeuwijkers gevraagd naar hun ervaringen met en mening over de maatregel.

In totaal hebben 456 van de 621 uitgenodigde panelleden uit Reeuwijk deelgenomen aan het onderzoek: een deelnemerspercentage van 73%. Hiervan heeft 93% in de periode van de proefmaatregel gebruik gemaakt van de Goudsestraatweg, Raadhuisweg/ Zoutmansweg en/of de Oud Reeuwijkseweg. Uit het onderzoek blijkt dat 86% negatief staat tegenover het definitief instellen van het gedeelte van de Goudsestraatweg als éénrichtingsweg. Slechts 9% is positief. Uit de verkeersmetingen bleek dat het eenrichtingsverkeer op de Goudsestraatweg weinig bijdroeg aan het verminderen van de verkeerdruk op de Raadhuisweg/Zoutmansweg. Op basis van gemeten resultaten en reacties van inwoners heeft de gemeente daarom besloten dit niet permanent in te voeren.

Suggesties

Uit het inwonerspanel bleek dat 60% positief is over de doelstelling van de gemeente om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag te brengen door de Raadhuisweg/ Zoutmansweg opnieuw in te richten. De panelleden hebben verschillende suggesties gedaan om de snelheid op de weg te verlagen en het doorgaande verkeer te stimuleren gebruik te maken van de Randweg. Het houden van toezicht en handhaving (35%) wordt het meest genoemd, gevolgd door het instellen van eenrichtingsverkeer (22%). Op de vraag hoe de snelheid verlaagd kan worden wordt tevens toezicht en handhaving het meest genoemd (33%) gevolgd door verkeersdrempels (14%) en wegversmallingen (14%). Suggesties voor eenrichtingsverkeer variëren van een bussluis ter hoogte van de Brandweerkazerne in combinatie met eenrichting Gravenbroekseweg, tot en met het instellen van éénrichtingsverkeer op de Zoutmansweg, al dan niet tijdens spits.

Korte termijnacties tot aan de zomervakantie

Handhaving is een veelgevraagde actie. De actie ‘Rij Randweg’ met snelheidsmetingen en het uitdelen van flyers wordt daarom ook herhaald. Verder wordt de bebording aangepast daar waar dit de doorstroming van het (vracht)verkeer bevorderd.  De werking van het verkeerslicht bij de Zoutmansweg wordt overdag verruimt. De winterbloeiers worden vervangen door zomerbloeiers.

De genoemde maatregelen éénrichtingsverkeer zijn uitgebreid onderzocht en kunnen geen doorgang vinden vanwege gebruik van alternatieve routes die niet geschikt zijn voor de extra verkeersbelasting. Een suggestie om de verantwoordelijkheid aan de burger terug te geven, kan tot onveilige situaties leiden.

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank