Japan

Peter Postma managet “onwijs spannende” klassieke autoreis in Japan, vanuit Bodegraven

“Een reis is geslaagd als alle auto’s weer terug in Nederland zijn.” Peter Postma organiseert reizen voor klassieke auto’s, wereldwijd. De meest recente reis was naar Japan. “27 jaar geleden is mijn vader ermee begonnen, als hobby. Hij was voorzitter van de Klassieke Volvo Vereniging. In 1995 was de jubileumreis”, de eerste reis die zijn vader organiseerde. “Dat was toen voor de lol, naar de Kaap. Dat sloeg aan. In een tijdsbestek van een jaar of tien zijn we er meer gaan organiseren, zoals Route 66 in Amerika, en een rit vanuit Nederland naar Peking.” Dit was het moment dat Peter voor het eerst meeging. Ook hij werd enthousiast, en nam in 2019 het bedrijf over.




Aansturing vanuit Bodegraven

Begin september startte de reis van 28 dagen, naar Japan. “Dat is één van de aller moeilijkste landen die je kunt bedenken om doorheen te rijden. Auto’s verschepen met alle nodige vergunningen, dat is heel moeilijk. Daarom doet bijna niemand het.” Peter wel. Verschillende mensen doen mee, zoals stellen, “of vader-en-zoon combinaties.” Hotels, medische- en technische ondersteuning worden geregeld, net als het verschepen van auto’s. “Voorheen ging ik eigenlijk altijd mee met de reizen, maar ik heb een klein kindje, dus ik wil niet zoveel maanden per jaar weg zijn.” Peter kan de rit met goed vertrouwen overlaten aan reisleiders en technische staf. De deelnemers zijn eergisteren [6 oktober] gefinished. “Ik moet nu zorgen dat de auto’s weer terugkomen. Omdat ik er dit keer niet bij was, heb ik iedereen gebeld. De deelnemers vonden het waanzinnig. Dat is heel fijn om te horen.”

Zeetransport is door corona en de oorlog in Oekraïne heel moeilijk geworden.

Onwijs spannend

De reis ging niet zonder strubbelingen. Zo merkt Peter alles van corona, maar ook de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Het vervoeren van auto’s is “onwijs spannend. Het is nog nooit misgegaan, behalve dit keer. De auto’s kwamen een week te laat aan in Japan, omdat de boot vertraging had. Je kan de reis niet ineens een week later laten starten: hotels waren al geboekt. We besloten om de deelnemers in de eerste week huurauto’s te bieden. Ze reageerden heel begripvol. Iedereen zei: ‘het is overmacht’. Zeetransport is door corona en de oorlog in Oekraïne heel moeilijk geworden. Niet alleen heel moeilijk, maar ook onwijs duur.”

In Japan

Van de 47 aanmeldingen bleven er 10 over

Er een weg in vinden, en trots

Peter heeft meer negatieve effecten van de crises ervaren. “Corona was een ramp. In 2019 heb ik mijn B.V. opgericht.” Er stonden mooie reizen op de planning, zoals de Noordkaap, een droomreis van Caïro naar Kaapstad, en dus ook Japan.” Een jaar voor een rit begint, rijdt Peter meestal een reis ‘voor’. In vergelijkbare seizoensomstandigheden –  “gaan we op verkenning.” Een jaar later zouden deelnemers ze kunnen rijden. Alleen “in 2020 kwam corona, en in 2021 sloot Ethiopië haar grenzen. De reis tussen Caïro naar Kaapstad werd daardoor onmogelijk, en moest in aangepaste vorm twee keer worden opgeschoven. Van de 47 aanmeldingen bleven er 10 over.” Dat betekent een grote financiële tegenvaller van bijvoorbeeld annuleringskosten. “Daar probeer ik altijd een weg in te vinden. Het is tot nu toe gelukt, daar ben ik trots op. Zonder hulp van de overheid of financiële leningen.”

Het is tot nu toe gelukt, daar ben ik trots op

Verkenningstocht

Grenzen 

Het organiseren van een reis met klassieke auto’s richting Japan klinkt als een ingewikkelde logistieke aangelegenheid. Toch is “Japan eigenlijk maar een makkie. Het is één land. In 2018 zijn we van Nederland naar Peking gegaan via de Zijderoute, door Turkije, Iran, Turkmenistan, China, en terug door Mongolië en Rusland. Dat is bijna 27.000 kilometer.” De moeilijkheid ligt bij de vele grenzen. “Stel, je rijdt van Mongolië naar China. Dan moet je Mongolië ‘uitvoeren’, China ‘invoeren’, én verzekeren. De gemiddelde douanier heeft dat in principe nog nooit meegemaakt.” Peter schetst de situatie: “dat is nogal wat, als je dan met 40 klassieke auto’s uit Nederland aankomt.”

Ik vroeg me wel eens af; waarom doet mijn vader dat zo? Nu ik het zelf heb gedaan denk ik; ‘ah, nú snap ik het pas’

Peter en zijn vader

“Ah, nú snap ik het pas”

“Een reis is geslaagd als alle auto’s weer terug in Nederland zijn.” Ondanks dat Peter al meerdere reizen heeft georganiseerd, is het voltooien van de reis naar Japan een emotioneel moment. “Japan is een hoogtepunt. Ik zou altijd al de zaak van mijn vader overnemen, maar ik had dat nooit zonder hem willen doen. Mijn vader is onverwachts in de coronacrisis overleden.” Toen zijn vader het bedrijf nog leidde en reizen organiseerde “vroeg ik me wel eens af; waarom doet mijn vader dat zo? Nu ik het zelf heb gedaan denk ik; ‘ah, nú snap ik het pas’. Japan is de eerste intercontinentale reis die ik alleen heb georganiseerd. Ondanks alles ben ik blijven bestaan, en zijn er 18 teams uit Japan van begin tot finish gereden. Daar doe ik het voor.”

Peter en zijn vader

Door: Anne van Schothorst

 























X