VVD tegen afsluiten overweg Goudseweg

De afgelopen jaren wordt vanuit de gemeente Bodegraven-Reeuwijk aangedrongen op een verbetering van de treindienst tussen Utrecht en Leiden. Hierbij wordt onder meer gekeken naar een frequentieverhoging en een (gedeeltelijke) spoorverdubbeling. Uit een verkennende studie valt op te maken dat bij een verdubbeling de overweg in de Goudseweg voor autoverkeer afgesloten zou worden. Op de plek van de huidige overweg zou enkel plaats zijn voor een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers.




Het artikel over de spoorverdubbeling is te lezen op de pagina ‘Infrastruct’, die onlangs in het kader van de verkiezingen werd aangehaald. VVD-kandidaat Robin Kersbergen (verkeer) reageert afwijzend op het plan: “De VVD is voorstander van een verbetering van de treinverbinding, maar in dit stuk wordt wel erg makkelijk voorbij gegaan aan de functie van de Goudseweg. Dagelijks passeren 6.200 voertuigen de overweg. Als je die zomaar afsluit voor wegverkeer, creëer je grote problemen. Voor de bewoners en winkeliers in het centrum pakt het ook niet goed uit.”

Hoewel de overweg aan de Oud-Bodegraafseweg volgens het stuk door een tunnel vervangen zou worden, is dat volgens Kersbergen onvoldoende. Met name de bereikbaarheid van het gebied tussen het spoor en de Rijn voor inwoners en hulpdiensten zijn een punt van zorg, maar ook de verkeersveiligheid. “Met de tunnel bij de Oud-Bodegraafseweg wordt al het verkeer door de Dronenwijk geleid. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zien dat zoveel extra verkeer dwars door een woonwijk, langs scholen en Rijngaarde een slecht plan is. De bus uit Gouda kan dan niet meer bij het station komen en het wordt flink onveiliger voor voetgangers en fietsers.”

Als het aan de VVD ligt, blijft de Goudseweg open, en wordt er in het vervolgtraject gekeken naar andere opties. “Zolang nog niet vast staat dat een verkeerstunnel bij de Goudseweg onhaalbaar zou zijn, moeten we ons daar niet bij neerleggen. Spoorverdubbeling is een prima idee, maar alleen als onze inwoners er van profiteren. Dat betekent: meer treinen die hier stoppen en een goede en veilige oplossing voor lokaal verkeer.”

 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank