Green_apple

Ik wil graag mijn eet- en leefgedrag veranderen, maar hoe?

Je zou kunnen spreken van 5 fases van gedragsverandering.

De eerste fase is pre-contemplation (niet denken). In deze fase ben je je niet bewust van een bepaald gedrag en zie je verandering van je huidige patroon niet als noodzaak.

De tweede fase is contemplation (denken). In deze fase verander je nog niks aan je leefstijl, terwijl je wel inziet hoe belangrijk het is om je huidige gedrag te gaan veranderen. Je gaat nadenken over de voor-en nadelen van je huidige gedrag en leefstijl en het gewenste gedrag. Hoe dan ook, je verandert in deze fase nog niks. Maar je bent je terdege bewust van een of meerdere aspecten (gebrek aan activiteit, zitgedrag, voeding, stress, slaap, etc.), maar het blijft bij het erover denken.

De derde fase is preparation(voorbereiding). In de voorbereidingsfase ben je vooral mentaal en fysiek aan het voorbereiden op een verandering in gedrag en activiteitenpatroon. Je beslist om een startpoging te overwegen in de directe toekomst. Dit kan een sporadische wandeling zijn, het nemen van de trap i.p.v. de lift of het aanschaffen van nieuwe sportkleding. Deze fase duurt ongeveer 30 dagen.

De vierde fase is de actiefase.Tijdens deze fase ga je echt aan de slag. Het kan zijn het starten bij de sportschool. Het implementeren van een voedingsplan onder begeleiding van een diëtist of voedingsdeskundige of het volgen van coaching sessies bij een leefstijlcoach. Deze fase duurt minimaal 6-7 maanden.

Na de actiefase volgt de vijfde fase, de Maintenance fase. In deze fase volg je een plan. Je gaat voor een periode van minimaal 6 maanden regelmatig naar de sportschool of houdt een voedings- en activiteiten plan aan voor deze periode. Je ondervindt iedere dag de voordelen en dat motiveert je. Deze intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat er een gedragsverandering heeft plaatsgevonden die zeer duurzaam is.

Herken je deze fases? Het helpt je enorm door ervan bewust te worden in welke fase je op

dit moment werkelijk zit. Zit je nu wellicht in de 2e fase? Geef jezelf dan dat duwtje in de rug naar de actiefase. Want misschien moet je nu eens stoppen met denken en actie ondernemen. Vraag een professional om hulp.

Wat houdt je tegen?

Door: Kim de Vor en Christa Belt

 




There are no comments

Add yours