Woonblog – Zakelijk interieuradvies als marketingtool voor de groei van je bedrijf

Een onderneming starten doe je vanuit een passie, een behoefte om waarde te creëren voor klanten of de snak naar zelfstandigheid. Je wilt met een product of dienst waar jij in gelooft succesvol worden. Bij succes denken we al snel aan geld, maar het kan ook een immaterieel succes zijn.




Denk hierbij aan een waardevolle bijdrage leveren aan de maatschappij of persoonlijke groei, als mens. Je start vanuit je gevoel of begint met het schrijven van een ondernemingsplan. Is er vraag naar het product of dienst waar jij in gelooft? Wie is mijn doelgroep en hoe bereik ik die groep mensen? Hoe creëer ik met mijn bedrijfsactiviteiten waarde voor de klant en bouw ik een sterke klantrelatie op?

Waar we bekend zijn met het inzetten van social media, mailings, beurzen, adverteren, Google Analytics enz. enz. is er ander interessante marketingtool waar door veel bedrijven nog te weinig aandacht aan besteed wordt. Namelijk het interieur!

Met mijn commerciële achtergrond (waarin ik mij gespecialiseerd heb in merk– en winkelformules)  laat ik deze twee werelden mooi in elkaar overlopen. Een combinatie waarbij we niet alleen kijken naar wat de mensen binnen het bedrijf mooi vinden, maar we ook kijken hoe we met het interieur meerwaarde voor de klant (en daarmee het bedrijf) kunnen creëren. Een interieur dat past bij de identiteit, maar ook ‘het verhaal’ vertelt waar het bedrijf voor staat (Unique Selling Point*).

Intern kijken we naast het esthetische ook naar praktische zaken zoals een optimale looproute, lichtinval, akoestiek, duurzaamheid en ergonomie. Hiermee creëren we een optimale en gezonde werkomgeving voor de mensen die het bedrijf vertegenwoordigen. Het integreren van deze, vooralsnog vaak gezien als onnodige, zaken in het interieur heeft een positief effect op de productiviteit en daarmee op de groei van je bedrijf. Dus mocht je toe zijn aan die nieuwe stap, vergeet ook zeker deze zaken niet!  

Waar we het hiervoor vooral hebben over het bedrijfsleven zijn er twee andere branches waar de klantbeleving enorm belangrijk is, namelijk de retail en horeca. Deze beleving begint al buiten het pand. Dit is iets wat ik samen met mijn opdrachtgever doe en een tip voor ondernemer: ga eens een keertje voor je winkel of horecagelegenheid staan. Analyseer en stel jezelf de vraag wat je nu eigenlijk ziet. Kan ik van buiten al zien wat ik graag wil uitstralen? Dit is de eerste stap naar klantcontact! Gebeurt er iets spannends/anders dan bij mijn buren wat een klant triggert. Hoe open is mijn deur (letterlijk!)? De drempel moet zo laag mogelijk zijn! Het gaat hierbij dus verder dan het interieur, namelijk het bedenken van een totaalconcept. Twee enorm leuke werelden die samen nog leuker zijn!

Een tijdje terug was ik bij Paco Ciao in Leiden. Voor mij het voorbeeld van een concept waar waanzinnig goed over nagedacht is en hetgeen hierboven beschreven duidelijk wordt. Een aanrader voor wie meer zoekt dan alleen goed eten (meer zeg ik niet 😉).

Afgelopen tijd ben ik aan de slag gegaan met het interieur van mijn eigen atelier op de Rijnhoek in Bodegraven. Een plek waar ik klanten kan ontvangen, mijn plannen mag presenteren en vooral mensen hoop te inspireren. Maar ook een ruimte waar ik mij terug kan trekken voor de creativiteit die nodig is voor het ontwerpen van mooie interieurs en het bedenken van concepten. Het combineren van een ruimte die mij vertegenwoordigd en een plek die aantrekkelijk is voor klanten.

Mocht je na het lezen van deze (iets wat commerciële ;-)) woonblog ook zin hebben gekregen om samen aan de slag met jouw nieuw te starten bedrijf of wil je jouw huidige bedrijf naar een next level tillen? Laten we dan samen een kopje koffie doen….  

Tot de volgende!  

Liefs,

Svenja (Instagram: @interieurstudiobysvenja)

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank