Diftar een afrekening?

Leuk artikel in het AD van 24.10 over afvalrecreatie en diftar, leuk dat de diverse gemeentes dit willen toepassen om nog beter met het milieu om te gaan. De werkelijkheid hierachter is voornamelijk een financiële . Onder het mom van de vervuiler betaald probeert men de kosten te drukken door deze vervuilers meer te laten betalen. Maar hoeveel vuil verbruik je dan eigenlijk? Geen huishouden die het weet, terwijl er al wel voldoende technische mogelijkheden zijn. Diftar betekent ook betalen per huishouden naar rato van vuil afstorten in de ondergrondse containers. Het zou alle gemeenten die dit willen toepassen sieren om dan voor de invoering hiervan openheid van zaken te geven. Informeer de bewoners eerst gedurende een jaar van hoe vaak ze afval storten, dat geeft de burgers inzicht. Daarnaast openheid over wat de vaste, lees ophaal kosten zijn en wat de verwerkingskosten zijn. Daar creëer je draagvlak mee. Ja, dat kost wat inspanning, maar dan speel je het wel open en geef je de burgers de mogelijkheid om op basis van dat inzicht iets aan de afvalberg te doen, of anders de rekening te voldoen naar rato van het aantal stortingen, alvorens geld te mogen storten bij de gemeente. Krijg je overigens ook inzicht in je verbruik, dat je kunt zien hoe vaak je pas is gebruikt? Of moet je de gemeente maar geloven. Juist dat laatste roept erg veel weerstand op. Ik doe hierbij dan ook een oproep aan de gemeente Bodegraven-Reeuwijk om de uitdaging aan te gaan 2016 als proef te gebruiken om regelmatig informatie te verstrekken naar het gebruik per huishouden alvorens dit zo maar per 1 januari 2016 in te voeren. In 2017 kan het dan ook ingevoerd worden, maar heeft men wel iedereen juist van informatie voorzien, de huishoudens die dan niet “minderen” betalen dan inderdaad de rekening.




Door: Cornelis Hagen

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

Geef een reactie