Ryan (22) en Bodegraafse Freek (20) ontwerpen spel over sociale media

Freek Hehewerth (20) uit Bodegraven en Ryan Huijboom (22) uit Nieuwvennep zijn twee van de vier studenten van het studentenproject: ‘Back to 1 hour’. Dat is een educatief spel “voor ouders en leraren om het gesprek met kinderen te openen over schermtijd”, aldus Ryan.




Sociale media en schermtijd

In het spel is een weg af te lopen als een soort ganzenbord, waar tussendoor steeds weetjes op vakjes staan over wat de negatieve effecten kunnen zijn van te veel schermtijd en sociale media. Ook zijn er opdrachten en vragen die moeten worden beantwoord.

Vanuit de Hogeschool Leiden kregen Freek, Ryan,Thirza Ouwehand en Linsey Fontein de opdracht een maatschappelijk doel te dienen met hun project in een start-up company. Wat de makers inspiratie bood voor het spel? Freek: “We zagen om ons heen veel duurzaamheid, ook heel leuk, maar wij wilden iets anders. Toen zei Ryan; ‘ik heb de serie The Social Dilemma gezien.” Deze serie gaat over de negatieve effecten van big tech en sociale media. “Dat is best confronterend.” Ryan benoemt wat van die effecten: “onzekerheid, FOMO (Fear of Missing Out), slaapgebrek. Dat is een moeilijk bespreekbaar onderwerp voor ouders, leraren en kinderen. Dus toen dachten we: daar kunnen we iets mee doen.”

Freek met het bordspel ‘Back to 1 hour’

Bewustwording

Freek: “Het is belangrijk dat jongeren door hebben wat een telefoon met je kan doen. Het is niet de bedoeling dat wij zeggen: ‘je moet nul uur op je telefoon zitten’, maar het doel van dit spel is bewustwording en het gesprek creëren. Wat je er daarna mee doet is aan jou.”

Spel op school

Ook vanuit verschillende scholen is interesse in het spel. Ryan: “We krijgen positieve reacties. [Social media] is een heel actueel onderwerp, waar scholen ook veel mee bezig zijn.” Het spel hebben ze dan ook verkocht aan verschillende onderwijsinstellingen. “De leerlingen vinden het leuk om te spelen, en gingen er zelf mee aan de slag. Het gesprek werd gevoerd over social media, dus ik denk dat dat alleen maar goed is.” Van de 100 geproduceerde spellen zijn er nu zo’n 60 verkocht.

Ryan over de invloed van het project op hem: “Ik denk zeker dat mijn schermtijd naar beneden is gegaan”

Schermtijdreflectie

Of de jongens zelf ook hebben geleerd van hun project rondom sociale media? Ryan: “Ik denk dat we er 100% wel iets van hebben meegekregen. Ik heb al de meldingen van sociale media-apps uitgezet; dat zou ik iedereen aanraden om te doen. Ik ga nu sneller iets anders doen, zoals een boek lezen.”

Freek: “Ik heb precies hetzelfde; ik had daarvoor al mijn meldingen uitgezet. Als je brein steeds geactiveerd wordt is dat lastig, mijn concentratieboog is niet heel goed.” lacht hij. “Ik heb Instagram ook van mijn homepage weggehaald op mijn mobiel. Tuurlijk moet je leuk kunnen appen met je vrienden, maar ik vond Instagram daar onnodig. Eerst zat ik een uur per dag op Instagram, nu nog maar 10 minuten. Daar ben ik echt niet meer actief op sinds het project, dus zulke apps zijn wel echt gedaald bij mij.”

Het hele team: Linsey, Ryan, Thirza en Freek

Door: Anne van Schothorst

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank