Veertig jaar: Meester Jan op De Regenboog in Reeuwijk

Als meester Jan begint met “Oh ja, dat doet me denken aan………. dan wisten we dat er een verhaal van vroeger aan kwam”, vertelt Tamar één van de vele oud-leerlingen van meester Jan. En met 40 lesjaren achter de rug heeft Jan van Andel natuurlijk het nodige mee gemaakt om nog eens een smeuïg verhaal op te hangen voor de klas. Hoewel de eigenlijke datum al 12 november was, wordt vandaag het 40-jarige ambtsjubileum van Jan feestelijk gevierd op zijn huidige werkplek De Regenboog in Reeuwijk.




De in Leerdam geboren en in De Bilt opgegroeide Jan van Andel moest na zijn opleiding aan de Jan van Nassau kweekschool eerst in dienst. “Na drie dagen, kreeg ik samen met een aantal anderen te horen dat we overcompleet waren en we konden gaan”, diept Jan uit zijn herinneringen op. “Ik ben toen gestart als invaller op basisschool Onze Wereld in Utrecht waar ik mijn oude meester uit De Bilt mocht vervangen. Ik heb in die tijd twee sollicitatiebrieven geschreven, één naar een school in Gorinchem en één naar de Westerschool in Gouda. Op beide scholen werd ik aangenomen en toen heb ik voor de Westerschool gekozen.” vervolgt Jan zijn verhaal. “Aan die tijd bewaar ik heel veel mooie herinneringen. We hadden een gezellig team, dat steeds groter en steeds gezelliger werd. Doordat in die tijd in het onderwijs veel minder druk en veel meer ontspannen was, konden we tussen de middag regelmatig naar de gymzaal om paaltjesvoetbal met elkaar te spelen of na schooltijd lekker tafeltennissen.”

Emma uit groep 8 van De Regenboog weet ook nog wel een verhaal van meester Jan over de tijd van de Westerschool: “Oh ja, dat doet me denken aan de conciërge” vertelde meester Jan. “We namen hem nog wel eens in de maling”. Zo zei de meester op een keer tegen de conciërge dat hij €50,- kreeg als hij hem twee eieren op zijn hoofd mocht kapot slaan. De conciërge vond het goed. De meester heeft toen één ei op het hoofd van de conciërge kapot geslagen en liep toen weg.

Jan van Andel heeft tot 2002 op de Westerschool gewerkt en is toen overgestapt naar De Regenboog in Reeuwijk. Daar zag hij tijdens het lesgeven opeens een bekend gezicht door de gang lopen. De bewuste mevrouw, Anita Kraan – de Pater, bleek een oud-leerling van Jan te zijn en nu bezig met de rondleiding door de school voor haar eigen dochtertje.
Ook werd Jan onlangs bij snackbar Verhagen in Gouda door een kalende veertiger aangesproken met “Hallo meester Jan”. Jan herkende hem niet meer, maar toen hij zijn naam zei, wist Jan weer alles van hem en zag hij zelfs de vader van deze oud-leerling voor zich.

De laatste jaren werkt Jan van Andel twee dagen op De Regenboog en 2 dagen voor de invalpool. Deze combinatie bevalt Jan goed. Door de twee vaste dagen krijg je een band met een eigen groep. En de dagen voor de invalpool vertrek je iedere keer weer met een stuk gezonde spanning naar een nieuwe school.

Hoewel Jan een specialisatie gymnastiek (“Het volgelnestje lukt me sinds een paar jaar niet meer”) en rekenen heeft gedaan tijdens zijn opleiding, is geschiedenis zijn favoriete vak. Jan vindt het heerlijk om te vertellen en de leerlingen verbanden te laten ontdekken. Dat daarbij een stukje eigen geschiedenis ook nog wel eens aan de orde komt, weten de leerlingen maar al te goed. Tamar vertelt nog één van de ‘Oh ja, dat doet me denken aan …….-verhalen’ over hoe de meester als kind al de eerste dag van de vakantie verdwaald was op de camping. De rest van de vakantie heeft de jonge Jan toen met een bordje met naam, leeftijd en caravannummer rond gelopen. “Nummer 15 om precies te zijn” voegt Tamar toe.

Al kost het Jan meer energie dan in zijn beginjaren, hij gaat nog elke dag met plezier naar school. Over de huidige digitalisering in het onderwijs zegt Jan: “Ik kan niet alles bij houden, maar ik probeer zo veel mogelijk aan te haken. Ik kijk met spanning uit naar de groep die er volgend jaar aan komt, want zij werken voor een groot deel digitaal. Het zal me vast wel lukken, want ik ben alle jaren door mee gegaan met de ontwikkelingen. Het is wel een raar idee dat ik helemaal mee ga in het proces van gepersonaliseerd leren maar dat ik, op het moment dat het gerealiseerd is in de school, ga stoppen.”

Jan sluit af met: Veertig jaar is geen verdienste om te bereiken, het is een verdienste hoe je die 40 jaar bereikt!”

Ingezonden bericht

 

 

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank