Extra voorbereidingstijd reconstructie Kerkweg Driebruggen is zeer nuttig

De aanpak van de Kerkweg in Driebruggen wordt later dan gepland uitgevoerd. De aannemer wordt de komende maanden door de gemeente geselecteerd en volgens de planning kan er in maart/april 2021 met de werkzaamheden worden begonnen. Die zullen één jaar duren, waarbij de belangrijkste verkeersader voor het dorp goeddeels wordt afgesloten. Gemeentelijk projectleider Elmar van Bijsterveld: “De overlast zal aanzienlijk zijn. Dat is zeker. Maar we hebben door de langere voorbereidingstijd wel de gelegenheid om alles nog eens extra zorgvuldig te organiseren, zodat wij deze ingrijpende en complexe reconstructie goed kunnen uitvoeren. Met een heldere planning en duidelijke afspraken, zodat inwoners en bedrijven daarmee uit de voeten kunnen.”

Wethouder Kees Oskam: “Het is té riskant om bij dit project nu volgens planning dit najaar al te gaan starten. Dat zou voor chaos zorgen. Want de netbeheerder Stedin moet bijvoorbeeld eerst zijn werk gedurende enkele maanden uitvoeren, Oasen gaat aan het werk met de drinkwaterleidingen en zo zijn er verschillende partijen die ondergronds aan de slag moeten. Ook wij als gemeente moeten de riolering vervangen of opknappen. Er moeten op dit moment nog heel veel zaken qua uitvoering worden geregeld. We kunnen daarom geen betrouwbare planning afgeven als we nu zouden starten en daar hebben inwoners en bedrijven niets aan. We willen juist met de betrokkenen goede afspraken over de uitvoering kunnen maken, hoe bijvoorbeeld bedrijven voor en na de werktijden van de aannemers toch met hun vrachtwagens hun terrein kunnen bereiken. En hoe de omleidingsroutes zijn ingesteld, want we willen niet dat het doorgaande verkeer door de woonwijken en langs de school z’n weg gaat zoeken.”

Extra bomen

Het is voor wethouder Kees Oskam, projectleider Elmar van Bijsterveld en assistent projectleider Stephan Verburg nu vooral de vraag hoe ze het proces nog verder kunnen optimaliseren, zodat de overlast beheersbaar blijft. Over het ‘wat’ van de ingrepen is weinig discussie meer. Stephan Verburg legt uit: “De plannen zijn met het dorp besproken via bijeenkomsten en een enquête. Zo is gekozen voor een asfaltverharding van de Kerkweg om trillingen en geluid van het wegdek straks te beperken. Er komen tevens zogeheten nulmetingen aan woningen om later te kunnen vaststellen of de werkzaamheden schade hebben veroorzaakt. Het overgrote deel van de herinrichting ligt vast, maar we moeten bijvoorbeeld nog in gesprek over de plekken van de wegversmallingen en de ruimte voor extra bomen.” Wethouder Oskam haakt in: “In het licht van meer groen in je woonomgeving en maatregelen in het kader van de klimaatverandering willen wij ook kijken of we inwoners van de Kerkweg bomen kunnen aanbieden om in hun tuin te planten. In de straat past het niet, maar een groener karakter krijg je ook als er meer bomen in de tuinen staan. We willen met inwoners en Dorpsteam bespreken of daar interesse voor is.”

Plan van aanpak

Hoewel de plannen voor de inrichting zijn besproken met inwoners en bedrijven, wijst projectleider Van Bijsterveld er nadrukkelijk op dat vragen en suggesties welkom zijn. “Als er goede ideeën leven of wensen of verwachtingen van bedrijven zijn, wil ik ze graag horen. Dan kunnen we ze mogelijk meenemen in de taakstelling richting aannemer. We gaan straks een aannemer kiezen die een doordacht plan van aanpak indient, waarbij wij het idee hebben dat de uitvoering soepel gaat verlopen. Daartoe behoren zaken als heldere afspraken over uitvoering en toegankelijkheid van woningen en bedrijven, maatregelen waardoor de omleidingsroutes worden gevolgd en een communicatiepersoon voor een goed contact met inwoners en bedrijven. En het werk moet natuurlijk goed worden uitgevoerd.” Kees Oskam: “Alleen die aannemers die een goed plan van aanpak overleggen, gaan door in de prijsselectie. Kwaliteit boven prijs, bij dit complexe project.”

Straat opgehoogd

Projectleider Van Bijsterveld vervolgt: “De Kerkweg is op bepaalde plekken behoorlijk verzakt in de loop der jaren. Ik schat dat de weg op enkele plekken tot circa 50 cm wordt opgehoogd. Ja, dat heeft ook gevolgen voor de aanliggende tuinen. Wij zorgen dat over een breedte van 1 meter naast de weg de tuin wordt aangevuld met zand of grond. Als de tuin ook wordt opgehoogd, sluiten we daar netjes op aan, anders wordt het hellend afgewerkt. Bij de zijstraten zorgen wij dat het eventuele hoogteverschil geleidelijk wordt uitgevlakt en dat trottoirkolken zo nodig worden verplaatst. Dit is echt een ingrijpende klus. Te meer daar er door de decennia heen heel veel kabels en leidingen in de ondergrond zijn aangebracht. Aannemers zullen zeker een half jaar in de ondergrond aan het werk zijn, voordat wij bovengronds de weginrichting kunnen aanpakken. Nogmaals, als daar nog ideeën over leven, meld ze bij ons als vaste projectleiders, want nu kunnen wij ze nog in de voorbereiding meenemen.”

Logistieke opgave

Er zijn in de planvorming zo’n 200 bedrijven aangeschreven en een bescheiden percentage heeft gereageerd. De projectleiders zullen ook de komende maanden nog bedrijven contacten om de laatste puntjes op de i te zetten qua organisatie. Wethouder Kees Oskam besluit: “Vooral de logistieke opgave moet op orde zijn. De Kerkweg is bepalend voor de verkeersbewegingen in Driebruggen en omgeving. Ik ken de Kerkweg nog van vroeger met de smalle rijbaan met de twee slootjes aan weerszijden. Straks komt er een mooie, veiliger inrichting voor terug. Ja, voorafgegaan door de nodige hinder voor inwoners en bedrijven. Ik zeg altijd: je kunt geen ei bakken zonder eerst de schaal van het ei te breken. Mensen gaan de werkzaamheden merken. We zijn wel blij dat wij eerst op datzelfde ei hebben kunnen broeden, zodat de voorbereiding voor de werkzaamheden goed doordacht zijn. Ik ga ervanuit dat wij die goede voorbereiding in de uiteindelijke soepele werkzaamheden gaan terugzien.”

Heeft u vragen of suggesties omtrent de werkzaamheden aan de Kerkweg? Kijk op www.gemeente.bodegraven-reeuwijk.nl/kerkweg en/of neem contact op met de projectleiders Elmar van Bijsterveld of Stephan Verburg, via info@bodegraven-reeuwijk.nl of via telefoonnummer (0172) 522 522.

Foto: Links Elmar van Bijsterveld, in het midden wethouder Kees Oskam en rechts Stephan Verburg.

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank