Wat komt er kijken bij het organiseren van een Sinterklaasintocht?

Zaterdag 18 november vond de Sinterklaas intocht plaats in Bodegraven. Even dit jaar leek het feest niet door te kunnen gaan, maar mede door veel nieuwe sponsoren en vrijwilligers werd Sinterklaas en zijn Pieten toch welkom geheten in Bodegraven. Wij vroegen hoe de voorbereidingen waren gegaan. Vijf zaten dit jaar echt in de organisatie. Jasper de Koning, Barbara van der Tier, William Heij, Bart van Renen, Anita Goedhart en Diana van Kippersluis.




Kan je ons vertellen hoe de dag van de voorbereiding verliep?

Diane van Kippersluis: We begonnen om 08.15 uur met het ontvangen van een trailer van Steenbergen. Anita Goedhart hielp hierbij. Rond 09.30 uur kwam de Karwei met de brievenbus, de stoel voor Sinterklaas en de kraam voor de chocolademelk. Daarna versierden we de boot van Sinterklaas. Terug op het plein bouwden we met onze handige scouts van Bolaro Bodegraven een trap. De Pietenband en vrijwilligers arriveerden voor muziek en podium opstelling.

Dat klinkt als een drukke ochtend. Hoe ging het verder?

Diane: Na 12.00 uur nam de spanning toe, want over twee uur zou Sinterklaas arriveren. Anita en ik verspreidden ons voor vragen van vrijwilligers. Om 13.00 uur ging het dorp dicht, geregeld door onze verkeersregelaars. Ook een hulde voor hen! Op de Rijnkade hoorde je al muziek van DJ Rob, maar er waren nog weinig mensen door het slechte weer. Het leek wel of iedereen net voor 14.00 uur richting het dorp kwam.

Ik wachtte bij het paard op Sinterklaas en zijn pieten. Na hun aankomst ging ik terug naar het plein voor de laatste regelingen. Daar maakten we met z’n allen een feestje van! Ondanks het barre weer zongen de kinderen vrolijk mee en kregen ze strooigoed van de pieten. Zodra Sinterklaas weer vertrok, ruimden we alles op en sloten we af met een drankje en hapje.

En hoe kom je aan al die vrijwilligers?

De meeste vrijwilligers ken ik al omdat ik altijd klaarsta voor anderen, vooral tijdens de Vakantiespelen. Als je het leuk met elkaar hebt, wordt alles een stuk makkelijker.

Klinkt als een geslaagde dag. Dit kwam door alle sponsoren en vrijwilligers denk!

Anita: Absoluut, we mogen onze sponsoren niet vergeten. Zonder hen zou er geen intocht zijn, want het kost behoorlijk veel geld om alles te regelen. Denk aan de boot, paard, Sinterklaas en zijn Pieten, aankleding etc. We willen hen dan ook graag hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze intocht in Bodegraven!

Advertentie

blank

blank

blank

blank

blank

blank